IVAN AIVAZOVSKI-PICTORUL MĂRII (ep.2)
În anul 1850, Ivan Konstantinovici Aivazovski, inspirat de o legendă marinărească, a creat celebra pictură intitulată Al nouălea val, cu laturile de 221 de cm pe 332 de cm. Un naufragiat agită o flamură purpurie, în speranța că echipajul său va fi zărit şi salvat înainte ca valul uriaș să-l înghită cu totul.Potrivit contemporanilor, în timpul unui voiaj cu bricul imperial, țarul Nicolae I, încântat de faimosul tablou, primit în dar, i-ar fi declarat artistului: „Aivazovski! Eu sunt regele Pământului, iar tu-regele mării !”
AMORURI BOEME: JEANNE HÉBUTERNE şi AMEDEO MODIGLIANI (ep.2)
În noiembrie 1917, Modigliani se străduieşte să termine 30 de tablouri, ce vor fi expuse la galeria avangardistă Berthe Weill. Din păcate, nudurile italianului sunt considerate imorale şi pictorul e reclamat pentru încălcarea bunelor moravuri. Pe 23 martie 1918, germanii bombardează Parisul şi îndrăgostiţii sunt nevoiţi să se refugieze în sudul Franţei. Pe 29 noiembrie 1918 , Jeanne o aduce pe lume pe micuţa Giovanna. La Nisa, sănătatea artistului se ameliorează, dar tot nu reuşeşte să vândă nimic.
HENRY FORD-INVENTATORUL SECOLULUI AMERICAN (ep.6) (premieră)
Trei ani după succesul Modelului A, compania Ford este depășită de rivalele General Motors și Chrysler. Obsedat să producă tot mai mult şi din ce în ce mai repede, Henry Ford transformă The Rouge în iad. 100.000 de angajați luptă să țină pasul cu ritmul liniilor de asamblare. Mulţi dintre ei încep să sufere de tremor și insomnii-o nouă afecțiune nervoasă, supranumită forditis. Exigentul Ford interzice fluieratul, fumatul și conversațiile, aşa că muncitorii încep să comunice între ei prin şoapte, dar fără să-şi mişte buzele ori să se privească. Afro-americanii din turnătorie lucrează în condiţii şi mai grele. Deşi, de ani de zile, numai Henry Ford a angajat bărbaţi de culoare-promovând imaginea unei corporații generoase și altruiste-segregarea există.
CETATEA SASCHIZ
La patru kilometri nord-vest de localitatea Saschiz, pe un versant stâncos înalt de aproape 700 m, se ridică mândra cetate ţărănească omonimă. Are o formă poligonală neregulată, cu lungime şi lăţime maximă de 90, respectiv 52 de metri şi o suprafaţă de 5.000 metri pătraţi. Unele elemente arhitecturale, precum arcul de piatră în semicerc de la turnul porţii sau culisele pe care se cobora hersa-grătarul metalic ce bara intrarea-confirmă datarea în secolul al XIV-lea, epoca tranziţiei de la stilul romanic la cel gotic.
Producător Oana Haşegan