loader
Foto

De ce „miracolul Brâncuși” a plecat din România?

Criticul și istoricul de artă Pavel Șușară - în dialog cu Cătălin Ştefănescu, în prima ediţie „Dincolo de alb şi negru” a săptămânii, luni, 20 februarie, ora 18.55, la TVR 1. Dezbaterile „Dincolo de alb şi negru” sunt o pledoarie pentru gândire.

 

Cătălin Ştefănescu
Dincolo de alb şi negru

„Miracolul Brâncuși” nu e o figură de stil, explică invitatul primei ediţii „Dincolo de alb şi negru” a săptămânii, pentru că artistul român a schimbat cursul istoriei sculpturii. La TVR 1 am urmărit o dezbatere incitantă luni, 20 februarie, când criticul și istoricul de artă Pavel Șușară a fost invitatul lui Cătălin Ștefănescu. Dialogul a avut ca punct central evocarea unei personalități a culturii române care a fascinat și a stârnit pasiuni ca nimeni altul: Constantin Brâncuși.

„Invitatul nostru vorbește despre relația complicată a lui Brâncuși cu România, o țară pe care a iubit-o enorm, dar și despre felul în care putem să-l înțelegem cu toții pe marele artist. De asemenea, Pavel Şuşară vorbește despre marile prietenii ale lui Brâncuși - cu scriitorul James Joyce, compozitorul Erik Satie, artistul Amedeo Modigliani, pictorul Pablo Picasso și multe alte nume celebre, care se aflau în acel moment, la fel ca Brâncuși, la începutul de drum al unor împliniri artistice răsunătoare”, ne dezvăluie Cătălin Ştefănescu.

De ce „miracolul Brâncuși” a plecat din România? Este una dintre întrebările care revin constant, de fiecare dată când vorbim despre marele sculptor. Iar încercarea de a răspunde duce la o altă întrebare: cât de apreciat a fost Brâncuși în timpul vieții? Nimeni nu putea fi mai potrivit pentru a răspunde la aceste întrebări decât Pavel Șușară, autorul volumului „Brâncuşi”.

(w882)

Invitatul lui Cătălin Ştefănescu îl descrie în ipostaza românească, în mediul de formare din România, din care sculptura a lipsit cu totul până în a doua jumătate a sec. XIX. Când a plecat din România, Brâncuși era deja desăvârșit din punctul de vedere al măiestriei, iar școala românească de pictură era „mai în vârstă” decât artistul cu doar vreo treizeci de ani. Sculptura tridimensională, așa cum o știm azi, a fost foarte puțin cunoscută în spațiul românesc de-a lungul istoriei, până târziu, iar călătorii români din secolele XVIII-XIX se minunau atunci când vedeau statui.

Apoi, Pavel Şuşară îl prezintă pe Brâncuşi în mediul parizian, în cea mai spectaculoasă perioadă a modernismului european. Destinul lui Brâncuși nu poate fi înțeles decât în contextul spațiilor în care a trăit și al experiențelor care l-au marcat, iar opera sa îmbină toate acestea într-un fel unic.

„Tot la Dincolo de alb şi negru invitatul ne vorbeşte pe larg și despre neîmplinirile lui Brâncuși, eșecurile sale, marile proiecte monumentale pe care nu a reușit să le concretizeze, aspecte din viața lui Brâncuși foarte puțin cunoscute publicului”, mai spune Cătălin Ştefănescu.

Despre emisiunea „Dincolo de alb şi negru”, la TVR 1

Lansată ca o serie de întâlniri cu personalităţi mai cunoscute sau mai puţin cunoscute, dar care-şi duc meseria la nivel de artă, „Dincolo de alb şi negru” este o pledoarie pentru gândire. Dezbaterile „Dincolo de alb şi negru” continuă marţi, miercuri şi joi, de la ora 18.55, când Mihaela Crăciun, Laurenţiu Ciocăzanu şi Mihai Rădulescu sunt moderatorii altor dialoguri spectaculoase şi cu invitaţi deosebiţi, oameni de referinţă în domeniile lor.

16:50 Frumoasa mincinoasă

Frumoasa mincinoasă (THE FORBIDDEN MARRIAGE-Coreea de Sud, 2022) Episodul 10

* Dramă. De şapte ani, familia regală şi membrii guvernului din regatul Joseon încearcă să-i găsească tânărului rege Lee Heon o nouă consoartă, după ce prima lui soţie a murit, lăsându-l cu inima frântă. Spre nemulţumirea populaţiei, a fost impusă şi o lege prin care nicio femeie nemăritată n-are voie să se căsătorească, până când regatul nu va avea o nouă regină. Atmosfera mohorâtă de la curtea regală se schimbă odată cu apariţia pitorească a unei fete neobişnuite: Ye So-Rang, frumoasă şi isteaţă, care se dă drept medium ca să-şi câştige existenţa. Arestată şi adusă în faţa regelui, fata declară că palatul este bântuit de spiritul fostei lui soţii, pe care ea îl poate chema din lumea de dincolo. Angajată să câştige încrederea regelui şi să ajute la restabilirea ordinii în regat, Ye So-Rang trebuie să-şi continue şirul de minciuni şi să se pretindă posedată de spiritul răposatei prinţese, ceea ce provoacă în mod inevitabil şi mai multe încurcături. Redactori: Anca Radu, Cristina Crăciun

18:12 Gala umorului

*Prezintă: Mirela Zeţa şi Dragoş Huluba

Gala umorului, una dintre cele mai longevive productii ale Televiziunii Române din epoca modernă, vă propune în continuare întâlnirea cu marii actori ai Generaţiei de Aur în scheciuri celebre, momente şi schiţe comice.

Producător Cosmin Dumitru

 
Premieră muzicală în deschiderea campaniei „Omul Anului 2025”

Pentru al treilea an consecutiv, Televiziunea Română aduce în prim-plan campania „OMUL ANULUI”. Cel mai amplu proiect social desfășurat de ...

Începe Festivalul „Alfabetul Conviețuirii” – 3 zile de spectacol multicultural, la Ploiești

Din 19 până pe 21 septembrie, municipiul Ploiești găzduiește cea de-a XII-a ediție a Festivalului „Alfabetul Conviețuirii”, unul dintre cele mai ...

Anca Mazilu și Bogdan Muzgoci vă aşteaptă la Campania

Pentru al treilea an consecutiv Televiziunea Română aduce în prim-plan campania OMUL ANULUI. Cel mai amplu proiect social desfășurat de postul ...

 

#tvr1