loader
Foto

Galerie foto

„Cred că trăim vremuri grozave ca să faci teatru”! – Regizorul Thomas Ostermeier în dialog cu Cătălin Ştefănescu, la „Garantat 100%” | VIDEO

Repetiţii, actori, creaţie, clişeu, teatru, relevanţă, pasiune, spectacol, succes, spaţiu, joc, perspectivă asupra lumii... O discuţie efervescentă cu vizionarul regizor german de teatru Thomas Ostermeier, la „Garantat 100%”, la TVR 1, pe 21 aprilie, ora 23.00.

 

Cătălin Ştefănescu
Garantat 100%

Din aprilie 2024, spectacolul „Hedda Gabler”, regizat de Thomas Ostermeier se vede pe scena Naţionalului bucureştean. Vizionarul regizor german de teatru, Thomas Ostermeier e celebru în toată lumea prin montările sale uimitoare, adesea viscerale, care i-au atras rapid renumele de artist iconoclast, de „enfant terrible”. Spectacolele sale, puse în scenă atât la Schaubühne Berlin (al cărui director artistic este de peste 20 de ani), dar și în alte mari oraşe din întreaga lume, au devenit repere ale teatrului contemporan.

Suficiente motive ca Thomas Ostermeier să accepte invitaţia lui Cătălin Ştefănescu la „Garantat 100%”, pentru a ne povesti despre teatru, inspiraţie, pasiune, viaţă şi a ne familiariza cu limbajul său teatral.

(w882)

Aflat astăzi la apogeul carierei sale, râvnit de marile scene ale lumii, Thomas Ostermeier e cunoscut pentru „rescrierile” după dramaturgi clasici, ca Shakespeare sau Ibsen. Realizează spectacole care vorbesc despre lumea de azi într-un limbaj teatral nou și cu mijloace contemporane. Remixurile sale aduc în fața publicului povești de viață care par că au fost scrise în zilele noastre. Despre teatrul care-l acaparează şi îl face fericit ne va vorbi Thomas Ostermeier, într-o nouă ediţie „Garantat 100%”. Cătălin Ştefănescu ne dă întâlnire duminică, 21 aprilie, de la ora 23.00, la TVR 1.

(w882)

Dacă mai e relevant teatrul, aşa cum îl ştiam noi... Thomas Ostermeier declară franc în dialogul cu Cătălin Ştefănescu: „În primul rând şi sincer, nu-mi pasă. Chiar nu-mi place. Ăsta e modul meu de a mă exprima, asta e pasiunea mea, asta e clipa mea de fericire. Când reuşesc, la repetiţii, să creez legături între oameni, să fac să simţim ceva nou şi sincer, atunci sunt fericit. Şi în toţi anii de când lucrez, destul de mulţi de-acum, nu mi-a păsat dacă spectacolul meu o să aibă succes, nu m-am gândit ce trebuie să fac ca să aibă succes... Dimpotrivă, de câte ori mi-a păsat mai puţin, spectacolele au avut mai mult succes”.

În discuţia condusă cu farmec de Cătălin Ştefănescu la „Garantat 100%”, Thomas Ostermeier ne dezvăluie culisele muncii de regizor: „Ceea ce fac la repetiţii, din ce în ce mai mult, este să le dau actorilor sentimentul că ei creează, că ei sunt autorii momentului, că ei sunt cei care intră în relaţie cu partenerul. O să spun un alt clişeu, ceva ce nu e o idee revoluţionară: eu caut tot mai mult să fac un pas în spate, pentru ca regizorul nici măcar să nu mai fie prezent”.

(w882)

„Cred că trăim vremuri grozave ca să faci teatru!”, afirmă convins Thomas Ostermeier, care explică mai departe: „Fiindcă trăim într-o epocă în care ne aflăm mereu în faţa unui ecran, în care suntem mereu în faţa unor spaţii bidimensionale - o lume în care există o suprasaturare de imagini bidimensionale şi nu mai putem stabili dacă un lucru e adevărat sau nu, dacă e produs de AI, e ceva simulat, etc. În teatru, stai jos, într-un spaţiu tridimensional, în care nimeni nu poate simula nimic. Fie crezi în ce se întâmplă pe scenă şi ce fac actorii, fie nu crezi. Iar dacă ei nu se prefac bine, adică jocul lor nu e convingător, înseamnă că dau greş. Însă în teatru nu poţi să trişezi. Nu poţi trişa”.

Un capitol aparte al discuţiei are în prim plan tinerii, fie că este vorba despre tinerii actori sau regizori, fie această categorie de vârstă, în general. Regizorul îşi exprimă încântarea pentru prezenţa în număr mare a acestui public tânăr la spectacolul de teatru de la Naţional. De altfel, interviul acordat de Thomas Ostermeier a fost filmat chiar pe scena Teatrului Naţional din Bucureşti.

Şi de la Bucureşti... facem un salt imaginar tocmai la Berlin... „La Berlin, există tineri care renunţă la orice formă de social media şi se întorc la citit cărţi, la întâlniri cu prietenii şi la vizionarea unor spectacole într-un spaţiu tridimensional real. Aşa că eu cred că teatrul este mediul definitoriu al lumii prezentului”, mai subliniază el.

Despre ce înseamă succesul în accepţiunea sa, despre obsesia de a fi celebru a zilelor noastre, democraţia în artă, frica actorului de a urca pe scenă, dacă poţi face Regele Lear cu doar câţiva actori sau alte gânduri şi preocupări ale regizorului Thomas Ostermeier vom descoperi duminică seară, în dialogul pe care ni-l propune Cătălin Ştefănescu la „Garantat 100%”. De la ora 23.00, pe TVR 1.

 

18:00 Ţară, ţară, cine eşti?

* Moderator Mădălina Dobrovolschi

“Țară, țară, cine ești?” aduce în prim plan oameni care găsesc soluții funcționale pentru comunități şi prezintă soluții care, dacă ar fi multiplicate la nivelul întregii societăți, ar ameliora imaginea României.

Emisiunea propune o perspectivă inedită pe piața media din România, aceea a jurnalismului bazat pe soluții, pentru că, deși pornește de la statistici negative, în care România nu arată deloc bine, emisiunea aduce în studio oameni care construiesc și implementează soluții.

* Code for Romania

Bogdan Ivănel -fondator Code for Romania

Miruna Muscan-coordinator echipa cercetare și proiectare Code for Romania

România are o listă lungă de probleme, în domenii cheie precum educație, sănătate, mediu și comunități vulnerabile, dar are și oameni care înțeleg nevoia de acțiune și care construiesc o infractructură a binelui. Un exemplu sunt cei de la Code for Romania, care scriu un nou capitol în istoria tehnologiei civice și găsesc soluții digitale țintite la probleme grave ale României.

​Producător Ioana Mureşan

Sezon nou

18:55 Teleenciclopedia

* PAOLO VERONESE-NUNTA DIN CANA (ep.2)

Paolo Veronese, pe numele său real Paolo Caliari, obişnuia să picteze în ulei chiar şi lucrările de mari dimensiuni, știind că umezeala și aerul marin degradau frescele murale. Artistul patrona un atelier cu peste 30 de angajați, săvârşind un număr impresionant de tablouri. Lucra repede și-spre deosebire de Tintoretto sau de Tiţian-schimba rareori forma inițială. Făcea schițe precise, pe care ucenicii le transpuneau apoi pe pânză. Tot ei procurau materialele şi preparau culorile, iar Veronese se consacra desăvârșirii compoziției. La Nunta din Cana, pictorul veronez a folosit întâi o pensulă mare, pentru a contura fiecare personaj, apoi una mai fină, pentru finisarea detaliilor. De ajutor i-a fost chiar fratele său, Benedetto, despre care se spune că a definitivat elementele arhitecturale şi cerul din registrul superior.

MARI LIDERI MILITARI AI SECOLULUI AL XX-LEA. DEZINFORMAREA ŞI ÎNŞELĂCIUNEA. NIKITA HRUŞCIOV

La 5 mai 1946, într-un discurs ţinut la Fulton, Missouri, Winston Churchill vorbea despre Războiul Rece dintre Occident şi URSS folosind, pentru prima oară, sintagma Iron Curtain (Cortina de Fier). Aproape 20 de ani mai târziu, în 1962, comuniștii sovietici aveau să instaleze rachete de luptă pe cea mai mare insulă din Caraibe, la nici 160 km de coasta Americii. Diversiunea, numită de istorici Criza rachetelor cubaneze, i-a aparţinut lui Nikita Hrușciov și a fost pe cale să distrugă nu doar America, ci întreaga omenire.

MITURILE GRECIEI ANTICE: APOLLON, ZEUL LUMINII (ep.2) (Premieră)

După ce colindă lumea în carul primit cadou de la Zeus, tânărul Apollon își construiește templul mult visat şi îl numeşte Delphi. Credincioşi din toată Elada vin acolo să afle, de la faimosul Oracol omonim, lămuriri despre viitorul lor. Răspunsurile, oferite de preoteasa Pythia, sunt deseori evazive sau cu tâlc. După ce şi-a ales „reşedinţa”, Apollon începe să-şi consolideze poziția în Olimp. În spatele acestui zeu al luminii şi protector al artelor, care farmecă pe toţi cu lira sa, se ascunde însă un arcaș însetat de sânge.

ECOSISTEME: CHINA (ep.10)

Peste platoul tibetan, cel mai vast și mai înalt din lume, se așterne zăpada. Turme de antilope Pontholops hodgsonii sau Chiru -adulți și pui născuți în iunie-iulie-migrează spre sud. În această lungă călătorie de 7.000 de km, prin Asia Centrală, vor întâlni şi lupi himalayeni (Canis lupus chanco). La final de noiembrie, antilopele încep rutul-perioadă în care masculii se înfruntă direct ori se fugăresc cu până la 70 de km pe oră, pentru a-şi disputa haremuri compuse, uneori, din peste zece femele.

Producător Oana Haşegan

 
Duminică seară, ne relaxăm la „Popasuri muzicale cu Junii Sibiului”, pe TVR 1

La aniversarea celor 80 de ani de existenţă a Junilor, Televiziunea Română difuzează o serie de recitaluri muzical coregrafice ale acestora şi ...

Cum văd ucrainenii pacea? Aflăm sâmbătă, la „Breaking Fake News”

În aceeaşi ediţie, despre listele de cuvinte şi expresii interzise în America administraţiei Trump, dar şi despre cei 76 de ani de existență ai ...

“Bucuria credinței”: Biserica Universității Gheorghe Asachi | VIDEO

Biserica din campusul Universității Tehnice "Gheorghe Asachi" din Iași reprezintă mult mai mult decât o simplă structură arhitecturală. Este un ...

 

#tvr1