Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand POLITICA COOKIES Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.
Despre Programul Rabla, în emisiunea "Banii tăi"
Luni, 10 Iunie 2019
Luni, 10 iunie, ați urmărit o nouă ediție a emisiunii „Banii Tăi”, de la ora 18:30, pe TVR1 și online pe TVR+.
Monica Ghiruco Banii tai 10 iunie 2019

Guvernatorul Isărescu critică Guvernul că a dat prea mult, fără să țină cont de cât poate duce economia. Nu sună deloc bine acest avertisment! Chiar dacă România a avut un ritm anual de creștere impresionant, consumăm prea mult din import.

Cu ce preț, vedem în emisiunea „Banii Tăi”, când vom vorbi și despre piața auto din România - un bun exemplu pentru felul în care românul înțelege să cumpere, desigur, în funcție de venituri.

România a avut un ritm anual de creștere de peste două ori mai mare decât Uniunea Europeană. Până aici, nu e rău. Dar există și cealaltă față a monedei, care nu arată deloc bine: la fel de dinamice, chiar prea dinamice au fost și importurile, dezechilibrând puternic balanța comercială.

Un capitol de consum preferat de români în ultimii ani îl reprezintă mașinile, noi sau la mâna a doua. Ca dovadă, importul de autoturisme a crescut anul trecut cu peste 17%. Vă mai spunem doar că în România se alocă cel mai mare stimulent din Europa pentru cumpărarea de mașini hibrid și electrice, și am putea începe să ne facem o părere despre efectele produse de programul Rabla lansat de guvern în 2017, cu o durată de 3 ani. Dar mai întâi să ne lămurim cum se procedează ca să poți beneficia de acest stimulent financiar. Discutăm subiectul cu Marius Tudor, Secretar general, A.P.I.A.

Haideți, totuși, să verificăm dacă programul guvernamental Rabla își atinge obiectivul: acela de a întineri parcul auto din România. De ce vă spun asta? Pentru că, în continuare, românii preferă să cumpere rable: mașinile achiziționate au o vechime medie de 16 ani.

Nici în acest an, programul Rabla nu include motocicletele și scuterele. Deși își propune îmbunătățirea calității mediului, programul guvernamental nu le ia în calcul, în ciuda faptului că utilizarea lor decongestionează traficul atât de aglomerat din marile orașe. Și consumă mult mai puțin, ceea ce le face tot mai atractive. Iată de ce, motocicliștii au inițiat o petiție prin care cer extinderea programului Rabla, ca să poată beneficia și ei de acest stimulent. Vorbim cu Valentin Ciobanu, Președintele Asociației MotoADN.

O altă categorie de cumpărături din topul preferințelor românilor o constituie electrocasnicele. Și aici s-a intervenit prin acordarea unor tichete valorice, pe model Rabla, care s-au epuizat rapid. 40 de milioane de lei pentru înlocuirea electrocasnicelor vechi. Discutăm cu Lavinia Velicu, manager divizie Electrocasnice Mari, Rețea de electrocasnice.

O industrie românească de 6 miliarde de euro s-ar  putea întinde mult mai mult dacă i-ar ajunge materialul. Numai că acesta nu se poate nici lăți, nici alungi, pentru că în România au dispărut sau au dat faliment mai toate filaturile și fabricile de textile. Așa că industria autohtonă de confecții, rămasă fără materie primă, o caută undeva dincolo de marele zid chinezesc.

***

Urmăriți în fiecare luni emisiunea „Banii Tăi”, de la ora 18:30, pe TVR1 și online pe TVR+.  În reluare, în fiecare marți, de la ora 9:00, pe TVR1 și online pe TVR+.

Contact: baniitai@tvr.rowww.facebook.com/baniitaitvr

Foto: Mircea Mitrofan