Sâmbătă, 20 iulie, de la ora 19:00, la TVR 1, la „Teleenciclopedia" vedem noi documentare despre artă, istorie și viața animalelor. Ediția va fi în reluare luni, 22 iulie, pe TVR 1, de la ora 11:00.
JOHANNES VERMEER - ASTRONOMUL (ep.2)
La Delft, orașul natal al lui Johannes Vermeer, concurența între pictori era blândă - operele acestora exprimând o atitudine mai rezervată, în favoarea unei anumite demnități sociale. Alături de instrumente muzicale și stofe scumpe, lucrările artiștilor completează decorul caselor îngrijite, unele etalând blazoane, precum Leul - simbol al Provinciilor Unite - din fereastra Astronomului. Spre deosebire de alți pictori, din aceeași perioadă, Vermeer denotă o sensibilitate aparte, detașându-se prin arta compoziției, armonia cromatică și efectele de lumină. Dacă în alte pânze Johannes Vermeer a recurs la camera obscură (zisă și camera neagră), în Astronomul a folosit o metodă tradițională. Astfel, din punctul central al compoziției, fixat pe mâna personajului, Vermeer a trasat liniile de fugă prin dungi imprimate cu praf de cretă.
AMERICA ÎN PRIMUL RĂZBOI MONDIAL (ep. 5)
Între 26 septembrie-11 noiembrie 1918, pe râul Meuse și în pădurea Argonne, 1.200.000 de sammies au luptat în cea mai mare ofensivă din istoria armatei americane și a doua ca număr de victime: peste 26.000, în comparație cu 28.000 de germani. „Iadul din Argonne”, cum l-au numit combatanții, avea să fie ultimul mare asalt, decisiv pentru soarta Primului Război Mondial. În spatele frontului, efectele bătăliilor erau dramatice. Reporterul Cyrus Leroy Baldridge relatează despre mulțimea de cadavre și oamenii care-și abandonează casele distruse. La 200 de kilometri est de Paris, fermierii continuă să dezgroape vestigiile zilelor sângeroase. În Romagne-sous-Montfaucon, Jean-Paul de Vries a descoperit peste 40.000 de relicve, transformându-și casa într-un muzeu.
ATENA (ep.4)
Celebrat ca întruchipare a perfecțiunii în arhitectură, Parthenon, templul de pe Acropole al zeiței Atena-este, de fapt, o măiastră demonstrație de manipulare a legilor opticii și perspectivei, pentru a crea iluzia formelor ideale. Arhitecții au „deviat” liniile drepte, pentru a compensa percepția „eronată” determinată de înclinația terenului și poziția coloanelor marginale.
CLANUL MICULUI BABUIN (ep.4)
Micul babuin, numit Forty, a crescut, iar blana i s-a îndesit, căpătând o nuanță cenușie mai apropiată de cea brun-gălbuie a adulților. Curios și neastâmpărat, a învățat să se adapteze mediului și pretențiilor familiei, dar și să-și folosească mâinile pentru a se hrăni. În preajmă, alături de mamă, sunt figurile masculine protectoare: Junior, fratele mai mare, care nu a împlinit încă cinci ani, și Nașul-partenerul predilect al mamei și, probabil, tatăl său.
.***
Redactori: Ioana Dimoftache, Viviana Roșca
Producător: Oana Hașegan